Tavlor för Vasa och Korsholm - made by Julia Bäck / Work in progress 1/3

Tavlor för Vasa och Korsholm - made by Julia Bäck / Work in progress 1/3

Är ni redan bekanta med Julia Bäcks fantastiska stadstavlor? Om inte så garanterar vi att ni snart är det. Julia berättar i tre blogginlägg om arbetet med tavlorna och hur den slutliga produkten växte fram. Aveo har fått äran att som enda återförsäljare erbjuda hennes alster till försäljning och tavlorna kommer ut i Aveos webshop i mitten av november. De första 20 tavlorna är handsignerade. Håll ögonen öppna!  

 

 

 

WORK IN PROGRESS 1/3

Vem är jag? Julia Bäck, tjugo år och kan rita riktigt raka linjer för hand.
Vad är det här? Det här är ett work in progress inlägg. Jag står bakom ett par tavlor som finns i Aveos sortiment och jag ska visa er hur vägen från mitt skissblock till Aveos webbshop såg ut. 

Jag talar nu om två tavlor, en som berör Vasa och en som berör Korsholm. Arbetet med tavlorna gick kors och tvär, omlott och in i varandra, men i detta inlägg fokuserar vi på Österbottens huvudstad - Vasa.

 

Brainstorm. Det är så de flesta projekt startar och detta var inget undantag. Listan på motiv var lång och de sex motiv som pryder tavlan är valda med omsorg. Gammalt och nytt. Typiskt för Vasa och mindre typiskt för Vasa. Väntade motiv och kanske något oväntat motiv.



När jag väl visste vad jag skulle rita, då var det bara att fatta pennan. Till att börja med gjorde jag inget annat än konturerna, först med blyerts och sedan med tusch.

Av ren och skär nyfikenhet så började jag ta tid på hur länge det tog att rita konturerna med tusch.




"Ha du rita av nån bild då eller?". Den obligatoriska följdfrågan när någon fått se en av dessa teckningar. Ja. Alltid. Det hade aldrig gått utan referensbilder. Oftast åkte jag själv och tog bilder och i enstaka fall förlitade jag mig på googles urval. Dock får man sällan en bild man kan rita av till 100%, ett exempel är bilden nedanför där träd skymmer delar av byggnaden. Jag har bara en sak att säga er: google maps street view. Jag har antagligen haft mer nytta av den funktionen i konstnärliga syften än i navigations syften haha.



Förutom stödbilder använde jag mig också av stödlinjer. Ögat ser till största delen bara vad hjärnan vill att ögat ska se. Sneda linjer kan verka raka för att vi vet att linjen i fråga är rak, även om den är sned ur den synvinkel vi ser den från. Samma sak gäller proportioner, vi kan veta att alla fönster på en byggnad är lika stora, men vi kan omöjligen se lika stora fönster överallt samtidigt. Räta stödlinjer hjälper mig att se hur bilden faktiskt ser ut, inte hur jag tror den ser ut.



Jag är glad över detta projekt av många orsaker och en av dem är absolut insikten över hur mycket skönhet Vasa bär på. Stora, ståtliga byggnader som jag aldrig tidigare betraktat längre än ett ögonblick. Stora, ståtliga byggnader som jag nu vilar ögonen på och uppskattar. 



Nästa steg - färglös färgläggning. Det är intressant hur något som ser så slumpmässigt och ogenomtänkt ut på nära håll blir jämnt och stilrent på lite avstånd. Därför är det ju bra att tavlor oftast hänger på väggen och betraktas på håll haha. 

Lite info som antingen är självklarheter, eller så låter det som hebreiska: allt är gjort på 200g/m3 papper. Till skisserna använde jag främst 2H, ibland 3H eller 4H. Tusch i sju storlekar, från 0,2 mm till 0,5mm. Alla konturer är dragna med 0,35 mm.