Tavlor för Vasa och Korsholm - made by Julia Bäck / Work in progress 2/3

Mustavalkoisia, käsin piirrettyjä yksityiskohtaisia julisteita tutuista rakennuksista. Julia Bäck kertoo työstään kolmessa blogikirjoituksessa. Tässä osa 2.

Tavlor för Vasa och Korsholm - made by Julia Bäck / Work in progress 2/3

I mitt andra work in progress-inlägg fokuserar jag på stället jag kallar hemort, Korsholm. 

Som med förra tavlan så var första skedet att välja motiv och rita konturer.

En observant läsare noterade kanske ett miljöbyte här. En vecka bytte jag nämligen ut mitt vardagsrum i Korsholm till ett kök i Södermalm. Okej ni som inte känner mig personligen, här är allt ni behöver veta om mig: Jag tror ostbrickor är meningen med livet. Jag tycker om att överdriva. Jag hade kunnat köpa en bil för alla pengar jag spenderat på konserter och jag åker till Stockholm så ofta jag bara kan. 



Före jag börjar "färglägga" är jag tvungen att bestämma layouten. Varför det är så viktigt är för att jag vill balansera mörker och ljus i bilden. Givetvis är motiven ritade realistiskt, är det en mörk vägg i verkligheten så är den mörk på min bild också. Samtidigt har jag sett till att mörka och ljus partier väger upp varandra på bilden. Föreställ er till exempel att alla mörka väggar och skuggor hade hamnat på vänster sida av tavlan och alla ljusa och mindre målade partier hade hamnat på höger sida. Tavlan hade nästan lutat på väggen för den vänstra sidan hade känts mycket tyngre.

Om jag måste välja, så skulle jag säga att nästa skede är det roligaste, att skugga och färga. Men det jag och min bakgrundsbild försöker säga här att man måste ha lite is i magen. Den här fyren var varken heltäckande, jämn eller speciellt snygg efter första omgången med tuschpennan. Lager på lager min vän. Fortsätt dra de där strecken och lita processen och på slutresultatet.

Att skanna tusch funkar väldigt bra, den skannade versioner ser så gott som identiskt ut med originalet. Detta hade inte alls funkat lika bra med blyerts eller o hemska tanke, vattenfärger. 

När allt för hand till pappers var gjort fortsatte jag att jobba för hand, på ritbordet, i Photoshop. Vissa bilder fick mer omjusteringar än andra. Oftast handlade det om sudda blyertsrester och att få svart mer svart, för att skapa större kontraster. Kontraster är a och o om ni frågar mig (eller min gamla lärare som lärde mig det haha). Dom här tavlorna har verkligen varit med land och rike, här på båt över till Finland. Tacka vet jag ett bärbart arbete!